
Oferta gabinetu jest skierowana do dzieci:
Jednym z zaburzeń charakterystycznym dla wad genetycznych jest zespół nieprawidłowości mowy. Wiąże się to z obniżoną sprawnością intelektualną dziecka, a także wiotkością mięśni narządów artykulacyjnych. Rodzice pociech powinni zatem szczególnie zwrócić uwagę na terapię logopedyczną. Wielokrotnie przynosi ona spektakularne efekty. Terapię należy sostosować do rodzaju wady oraz możliwości dziecka.
Afazja u dzieci powstaje na skutek uszkodzenia ośrodkowego układu nerwowego i może być rozwojowa lub nabyta. Afazja rozwojowa u dzieci związana jest z uszkodzeniem mózgu w okresie okołoporodowym lub wczesnych miesiącach życia dziecka. Cechuje się tym, że już od początku możemy zaobserwować nieprawidłowy rozwój mowy. Z kolei afazja nabyta pojawia się wtedy, gdy dojdzie do uszkodzenia mózgu, kiedy dziecko podejmuje pierwsze próby komunikacji z otoczeniem. Afazja u dzieci pociąga za sobą szereg konsekwencji i może przyczynić się o trudności w pisaniu, czytaniu oraz zapamiętywaniu.
Wcześniak u neurologopedy może się pojawić nie tylko z powodu opóźnienia rozwoju mowy. Jest wiele sytuacji, również u kilkumiesięcznych maluchów, które warto skonsultować z neurlogopedą na długo wcześniej, zanim dziecko wejdzie w proces nauki mówienia.
Skrócone wędzidełko podjęzykowe to stan zaburzający prawidłowe poruszanie językiem. Konsekwencją tego mogą być wady wymowy, wady zgryzu, nieprawidłowe wzorce ssania, połykania i żucia, nieprawidłowa pozycja poczynkowa języka.
Zaburzenia połykania występują u niemowląt i dzieci urodzonych przedwcześnie, które przejawiają nieprawidłowości z zakresu integracji sensorycznej oraz u tych, zmagających się z problemami neurologicznymi. Tłem dysfagii, w przypadku maluchów, może być obniżone/wzmożone napięcie mięśni twarzoczaszki, ale też nadwrażliwość sfery ustno-twarzowej, co skutkuje póżniejszymi kłopotami z rozszerzaniem diety oraz niewłaściwą pracą artykulatorów – warg, języka, policzków, podniebienia oraz żuchwy.
Komunikacja wspomagająca i alternatywna (AAC) jest używana przez osoby, które nie mogą mówić, lub ich mowa jest ograniczona z różnych powodów (np. Autyzm, zespół Downa, porażenie mózgowe lub zdarzenia neurologiczne). Istnieje wiele form AAC. Ważne jest indywidualne dostosowanie metody do dziecka.
Spektrum autyzmu to szerokie pojęcie, które obejmuje zaburzenia charakteryzujące się występowaniem nieprawidłowości w zakresie zachowań, relacji społecznych i funkcji poznawczych a przede wszystkim komunikacji. Warto wtedy jak najszybciej skonsultować się z neurologopedą.
Warto skonsultować się z neurologopedą kiedy noworodek nie ma prawidłowego odruchu ssania. Czasem odruchu ssania nie ma w ogóle (szczególnie narażone są dzieci urodzone przedwcześnie). Podczas jedzenia piersi lub butelki maluch pręży się, łyka dużo powietrza, jedzenie sprawia mu wyraźną trudność, buzia jest wyraźnie otwarta, język leży na dnie jamy ustnej.
Warto skonsultować się z neurologopedą kiedy dziecko nie głuży, nie gaworzy, nie występują zabawy głosem, jeśli dziecko nie naśladuje, nie powtarza, jeśli kontakt wzrokowy jest utrudniony, jeśli dziecko ma trudności z rozumieniem
Program terapii logopedycznej tworzę dla każdego pacjenta indywidualnie.
Uwzględniam w nim umiejętności, zainteresowań a przede wszystkim możliwości dziecka.
Zapraszam również na konsultacje logopedyczne z dziećmi, u których widoczna jest wada wymowy charakteryzujaca się zniekształcaniem głosek, zastępowaniem niewygodnej głoski inną łatwiejszą lub opuszczaniem głosek (seplenienie, rotacycm, kappacyzm/gammacyzm, lambdacyzm)